Karta Praw Pacjenta

SZANOWNI PACJENCI

Znajomość niniejszych praw i obowiązków ma zapewnić Panu/Pani
poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w Naszym Szpitalu.

Uczynimy wszystko, aby Pana / Pani satysfakcja
ze świadczonych przez pracowników medycznych usług zdrowotnych była jak najwyższa.

PANA/PANI PRAWA – to:

  1. Prawo:
    • do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej,
    • w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia świadczeń zdrowotnych - do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
    • do żądania od lekarza, pielęgniarki, położnej zasięgnięcia opinii innego lekarza, pielęgniarki, położnej lub zwołania konsylium lekarskiego,
    • w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia - do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych
  2. Prawo do przystępnej, rzetelnej, pełnej informacji:
    • o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostyczno-
    leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
    • o stanie zdrowia w zakresie koniecznym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej,
    • o prawach pacjenta oraz ograniczeniach tych praw określonych w odrębnych przepisach,
    • o rodzaju i zakresie udzielonych przez szpital świadczeń zdrowotnych;
  3. Prawo żądania nieudzielania przez lekarza informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostyczno-leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania w zakresie wskazanym przez pacjenta, wynikach leczenia oraz rokowaniu;
  4. Prawo przedstawienia lekarzowi swojego zdania w zakresie otrzymanych informacji;
  5. Prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia, wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczeń zdrowotnych u innego lekarza;
  6. Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem, w szczególności ze stanem zdrowia przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych;
  7. Prawo do wyrażania zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych; w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla zdrowia pacjenta, pacjent ma prawo do współuczestniczenia
    w podejmowaniu decyzji medycznych, w tym wypadku pacjent zgodę na realizację świadczenia zdrowotnego wyraża w formie pisemnej;
  8. Prawo do udzielania świadczeń zdrowotnych w obecności osoby bliskiej; w przypadku zaistnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych;
  9. Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
  10. Prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień w stanie terminalnym;
  11. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  12. Prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia pacjenta oraz udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  13. Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
  14. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego:
    • do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami,
    • do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej na określonych zasadach.
  15. Prawo do opieki duszpasterskiej i poszanowania przekonań religijnych;
  16. Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie; za rzeczy wartościowe nie oddane do depozytu Szpital nie ponosi odpowiedzialności;
  17. Prawo do wystąpienia z wnioskiem/skargą do: Dyrekcji Szpitala, Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta, Rzecznika Praw Pacjenta, Sekcji Skarg i Wniosków przy ZOW NFZ, Wojewódzkiej Komisji ds orzekania o zdarzeniach medycznych.
  18. Pacjentowi nieletniemu
    przysługują te same prawa, co pacjentowi dorosłemu, z tą jednak różnicą, że informacja
    o stanie zdrowia jest przekazywana również rodzicom lub jego prawnym opiekunom, którzy mają prawo współdecydować w sprawach dotyczących leczenia i pielęgnowania ich dzieci oraz w innych ustaleniach wynikających z pracy oddziału.
    Pacjentowi nieletniemu przysługuje prawo do przebywania z nim rodziców lub jego prawnych opiekunów, przy uwzględnieniu pełnej odpłatności za wyżywienie i zakwaterowanie w Szpitalu przez te osoby. W przypadku, gdy nieletni pacjent ukończył 16r.ż., ma prawo do współuczestniczenia
    w podejmowaniu decyzji odnośnie procesu leczenia i pielęgnacji.


PANA/PANI OBOWIĄZKI – to:

  1. Przestrzeganie regulaminu porządkowego szpitala – rażące naruszenie regulaminu może skutkować dyscyplinarnym wypisaniem przed planowanym zakończeniem terapii;
  2. Przestrzeganie rozkładu dnia w oddziale;
  3. Przestrzeganie ogólno przyjętych zasad dobrego wychowania;
  4. Przestrzeganie zasad korzystania z urządzeń i powierzonego sprzętu;
  5. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego;
  6. Przestrzeganie zakazu: palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków na terenie szpitala; manipulowania aparaturą medyczną, urządzeniami i instalację techniczną; fotografowania
    i nagrywania hospitalizowanych pacjentów;
  7. Ponoszenie kosztów pobytu w szpitalu (od dnia wskazanego przez Dyrektora Szpitala niezależnie od uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych) w przypadku gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia szpitalnego.

ZAŁĄCZNIKI

 

Strona używa cookies Dowiedź się więcej Zamknij